ansenpieter.reismee.nl

col de Somport

Dag allemaal,

Bedankt weer voor jullie leuke reacties op het weblog. Dat maakt het erg uitnodigend om te actualiseren. Is het Nederland nog zo warm? Hoe is het verder met ieder? We krijgen geregeld persoonlijke berichten rondom wel en wee bij familie en vrienden en dat is ook prettig. We reageren daar zoveel mogelijk persoonlijk op.

Bij ons was het gisteren weer een bewolkte dag. Vandaag in Accous, in de Pyreneeën, begon de dag bewolkt, maar tegen 11 uur brak de zon door en nu is het nog behoorlijk heet in de jeugdherberg in Jaca, Spanje. Dat is ons verblijfnu en tijdens de rustdag morgen.

Bij de foto’s bij Lourdes stonden, behalve de grotfoto, oude foto's. De bedoelde foto'skomen in de nieuwe map col de Somport.

Gisteren hadden we al een gedeelte van de route naar de col de Somport afgelegd om de klim vandaag haalbaar te maken. Vanaf de start vanmorgen hebben we op de fiets in Frankrijk het grootste tandwiel voor (buitenblad in fietstermen) niet meer hoeven gebruiken. Het was een heel geklauter op een rustige weg, die ruim 8 km voor de top nog rustiger werd omdat de meeste auto’s en vrachtwagens daar voor de tunnel kunnen kiezen. Qua natuuris het een indrukwekkend gebied. Op dat laatste stuk hadden we geregeld wind tegen en ons tempo lag soms lang onder de 5km/uur. Zo bereikten we de top van de Somport, die tevens de grens met Spanje is. Een mijlpaal!

Vanaf daar was het zo’n 30 km dalen. Dat is een soort beloning, al was het met dit geschenk goed uitkijken. Al snel kwam het tunnelverkeer erbij en in Spanje werd heteen drukke, brede weg. Met de inmiddels stevige windvlagen was het inderdaad een kwestie van de handen stevig om de remmenhouden.

Kortom we zijn blij dat deze rit gelukt is. En wat mij betreft blijft het zo dat het bergfietsen niet mijn grote hobby zal worden.

Adios weer, Pieter en Ans

Renate

wat een kanjers zijn jullie; als ik naar de foto in de routebeschrijving kijk dan lijkt het als of jullie tegen een wand op moesten fietsen

Pieter

Soms hadden wij dat gevoel ook!

Anita

Tjonge, jonge wat een geweldige prestatie in deze omstandigheden..,

Respect!!

Gijs

Dag peetoom Pieter,

Voor morgen een hele fijne verjaardag gewenst!
Als jullie samen in Spanje een taartje eten, doen wij dat hier in Nederland.

Groetjes en veel succes met het vervolg van jullie fietstocht.

Mieke en Ko

Gefeliciteerd Pieter. Een bijzondere verjaardag vandaag!
Zijn de dropjes al op?